Vihreä terveystieto puntarissa Asiantuntija, 29.11.202029.11.2020 Hilla Ristimäki TtM Ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhdetta lukion terveystiedon oppikirjoissa sel-vittävä pro gradu paljastaa, että ihminen on kaiken keskiössä, luonto on sivuroolissa. Oppi-kirjat heijastavat tämänhetkisiä arvoja. Ekosysteemien kriisin ja ilmastonmuutoksen on tutkittu aiheuttavan ahdistusta erityisesti nuorille. Uusi sukupolvi ei enää ajattele ihmistä ja luontoa toisistaan riippumattomiksi tekijöiksi, jossa ihminen on luonnon yläpuolella. He tunnistavat luonnon hyvinvoinnin tärkeyden myös ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta. Oppikirjojen sisältämät arvot maailman muutoksista ovat kiinnostavia. Tutkin pro gradu -tutkielmassani sisällönanalyysin ja kuva-analyysin keinoin millaisena ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhde näyttäytyi lukion terveystiedon oppikirjoissa. Aineistoni koostui neljän eri kustantajan oppikirjoista, jotka olivat käytössä lukuvuonna 2018–2019 lukion terveystiedon 2. kurssilla Ihminen, ympäristö ja terveys. Yksi tärkeimmistä toimista arvojen ja elintapojen muutoksen aikaansaamiseksi on kasvatus, joka heijastaa nuorille yhteiskuntamme tämänhetkisiä arvoja esimerkiksi oppikirjojen kautta. Kasvatuksen tunnistaminen osaksi muutoksen voimaa on tärkeää, sillä ilmastonmuutos tulee koskemaan eniten juuri nuoria. He tulevat näkemään, miten ilmaston ja ympäristön muutokset tulevat muokkaamaan ihmiselämää. Ihmiskeskeinen näkökulma vallitsee Pro gradu -tutkielmani Vihreä terveystieto lähtökohtana oli ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhde. Tutkielmani osoittaa, että terveystiedon oppikirjoissa hallitsee ihmiskeskeinen näkökulma ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhteesta. Luonnonympäristön ja ihmisen rakentaman ympäristön vaikutukset ihmisen terveyteen esitettiin sekä sitä vahvistavana että vaarantavana. Esimerkiksi luonnossa liikkumisen kerrottiin vähentävän stressiä ja alentavan verenpainetta. Toisaalta esimerkiksi ilmansaasteiden pienhiukkasten kuvattiin vaarantavan ihmisen terveyttä monin tavoin. Ihmiskeskeinen ajattelu näkyi myös kestävän kehityksen käsitteessä, joka kuvattiin toimiksi, joilla pyritään säilyttämään maapallon elinolosuhteet tuleville sukupolville. Käsitteessä ei kuitenkaan otettu huomioon muita maapallon lajeja tai eliöitä. Tulevaisuutta ajatellen ihmiskeskeinen näkökulma ei kuitenkaan yksin palvele terveyden edistämistä. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja ihmisen terveyden edistämiseksi myös luonnon hyvinvointia käsittelevät näkökulmat ovat yhä tarpeellisempia. Oppikirjojen sisällöissä oli jonkin verran esillä myös luontokeskeinen näkökulma, jossa luonnon hyvinvointi nähtiin ensisijaisena tavoitteena. Luontokeskeistä näkökulmaa kirjoissa edustivat kohdat, joissa ihmisen toimilla, kuten kierrätyksellä tai ilmastoaktivismilla, pyrittiin suojelemaan luonnon hyvinvointia. Toisaalta ihmisten toimista aiheutuneet saasteet ja jätteet nähtiin myös luonnon terveyttä vaarantavina. Vastavuoroista ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhdetta kuvaavia kohtia sen sijaan oli oppikirjoissa hyvin vähän. Kaikissa kirjoissa oli vain muutamia mainintoja siitä, että omasta terveydestä huolehtiakseen ihmisen tulee huolehtia myös luonnon hyvinvoinnista. Yksi näistä harvoista esimerkeistä on kuitenkin eräässä kirjassa ollut tehtävä: ”Kun hoidat luontoa, luonto hoitaa sinua. Pohdi, miksi nykyihmisen luontoyhteys on heikentynyt ja miten sitä voisi parantaa. Perustele myös, miksi luontoyhteyden säilyttäminen on terveyden kannalta tärkeää.” Ihmisen ja luonnon vastavuoroisuutta painotettava Tulosten perusteella on nähtävissä tarve muuttaa oppikirjojen luontosuhde ihmiskeskeisestä luontokeskeisempään ja vastavuoroisempaan suuntaan. Kasvatuksen ja erityisesti terveystiedon oppiaineen merkitys on siinä suuri, sillä niiden avulla kasvatamme tulevista sukupolvista ympäristötietoisia ja luontoa kunnioittavia kansalaisia. Enää ei riitä pelkkien terveyteen liittyvien taitojen opettaminen, vaan on keskityttävä yhä enemmän maailman muutosten tuomiin uusiin terveysriskeihin, kuten sään ääri-ilmiöihin ja globaalien tartuntatautien leviämiseen. Terveystiedon oppiaineessa on mahdollisuus yhdistää niin ihmisen terveyden, ympäristön kuin yhteiskunnankin näkökulmat. Kasvatukselle vihreämpi suunta Oppikirjat perustuivat lukion opetussuunnitelmien perusteisiin (2015), jossa tunnustettiin kestävän kehityksen tärkeys kaikkia oppiaineita yhdistävänä aihekokonaisuutena. Se ei kuitenkaan ollut kovin näkyvä aihe yksittäisissä oppiaineissa. Uudessa lukion opetussuunnitelmien perusteissa (2019) tämä on otettu huomioon ja jokaisen oppiaineen omaa ekologista näkökulmaa on tarkennettu. Tämän lisäksi myös oppiaineiden välisen yhteistyön lisääminen olisi tärkeää, sillä ekosysteemien ja ihmiskunnan hyvinvointi vaatii pitkän aikavälin panostusta kaikkien toimijoiden kesken. Ihmisen hyvinvointi taataan niin, että luonnosta huolehditaan samalla ajatuksella kuin ihmisestäkin. Vastavuoroinen ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhde on perusteltua nostaa etusijalle kasvatuksen, yhteiskunnan ja poliittisten arvojen muutoksessa, ihmisen terveyden ja olemassaolon ollessa täysin riippuvainen hyvinvoivasta luonnosta. Kasvatuksen näkökulman muuttaminen vihreämmäksi hyödyttää tulevaisuudessa paitsi ihmisen, myös koko maapallon hyvinvointia. Kirjoittaja Hilla Ristimäki TtM Pro gradu -tutkielma: Vihreä terveystieto – Ihmisen terveyden ja luonnon hyvinvoinnin suhde lukion terveystiedon oppikirjoissa. Tampereen yliopisto Kansanterveystieteen tutkintoohjelma Artikkeli Neuvola ja kouluterveys -lehti 3/2020 Terveys ja hyvinvointi Tutkimukset